صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۵۸۸۱۳

عربستان؛ بیشترین بودجه نظامی خاورمیانه 

پایگاه بصیرت / گروه بین‌الملل

🔻بر اساس آمارها، عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه بیشترین هزینه‌های نظامی را در سال 2023 داشته اند. 

🔻عربستان با تخصیص ۷۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار نه تنها در منطقه خاورمیانه در رده نخست قرار دارد، بلکه در جهان هم بعد از ایالات متحده آمریکا، چین، روسیه و هند در جایگاه پنجم ایستاده است. 

🔻بعد از عربستان، اسرائیل با صرف ۲۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در جایگاه دوم در منطقه خاورمیانه و پانزدهم جهان ایستاده است. ترکیه نیز با ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم دنیا قرار دارد.

🔻 توجه: در پرتو درگیری‌های منطقه‌ای شامل جنگ غزه و همچنین تحولات دریای سرخ و تنگه باب‌المندب، کشورهای غربی به ویژه آلمان، فرانسه و انگلیس، فروش تسلیحات به عربستان را افزایش داده و یا از سر گرفتند (تعدادی از کشورها از جمله انگلیس پس از فاجعه قتل خاشقچی، از فروش تسلیحات به پادشاهی سعودی خودداری کرده بودند). در همین راستا به نظر می‌رسد با وجود تمرکز عربستان بر تامین هزینه‌های پروژه ۲۰۳۰، بودجه نظامی از اولویت بسیار بالایی برخوردار بوده است‌. همچنین شرط عربستان برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل مبنی بر امضای توافقنامه‌ی امنیتی مشابه ناتو با امریکا، نشان می‌دهد که بودجه هنگفت‌تری در این حوزه را نیز می‌توان انتظار داشت.

🔻 در مجموع می‌توان گفت نزدیکی بیشتر عربستان به غرب، تسلیحاتی‌تر شدن منطقه را در پی خواهد داشت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات